שינויים רבים חלים בקרב המתבגרים. המטרה: לעבור את התקופה...
חינם, לבד, נעים, מספק, לא גורם נזק וכל מטרתו היא לגרום...
איך נזהה סימני מצוקה בילדינו? מה יכול להחשיד ומה צריך...
בפסיכותרפיה נעזרים במשחק כדי לסייע לילדים לבטא רגשות ולהבין...
רוצים להתחיל לעשות ספינינג? קודם כל קראו את המדריך, טיפים,...
שלום אמא, בנך כרגע עסוק בעיקר בלהתפתח ולפתח את עצמו..נכון שזה לפעמים יכול להרגיש מאוד אגוצנטרי מצידו...אבל בעצם זה בדיוק השלב שהוא אמור להיות בו - השלב האגוצנטרי בחייו :). זה בסדר שבנך נדמה לך כאילו הוא תופס עצמו כמרכז היקום והכל סובב סביבו וששום דבר בעצם לא ממש חשוב מלבדו, ככה זה בגיל 3. אז איך בכל זאת מפתחים אצלו הערכה, הדדיות, אמפטיה את שואעלת..?בעיקר על ידי הנחיה ודוגמא אישית (דוג' אישית שגם תופנם אצלו). למשל אם את רוצה שהוא יעריך את הצעצועים שלו - הקפידי לארגן איתו את הצעצועים בתום המשחק. להחזיר הכל למקום ובצורה מסודרת. אם משהו נשבר אפשר לומר - חבל...כבר לא יהיה את הצעצוע הזה יותר למשחק (כן, גם אם הוא לא מתחברת ל"צער" שלך..הוא שמע אותך). את יודעת, בד"כ עם ילדינו הבכורים, לוקח לנו זמן להבין את הקונספטים והתפיסות האפשריות להם בכל שלב..להכיר ולהבין ילדים באמת זו לא מלאכה פשוטה..כ"כ הרבה גילאים, שלבים, וכל ילד שונה ומיוחד. אז אני מקווה שתסמכי עלי ותניחי לו ולעולמו, וסימכי על כך שהדוג' שאת משמשת, והמסרים שמועברים לאט ובעקביות, גם אם לא מופנמים, מחלחלים ויחלחלו עוד ועוד עם הזמן, עד שיתגבשו לכדי תפיסות וקונספציות של ממש בבוא העת. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי לך את מתארת משהו שאפשר לפרש אותו בהמון דרכים. דרך אחת היא שהוא עדיין בחרדה מהפגישות ומתוך כך מרוכז בעצמו ובאופן שבו נוח לו יותר ואולי זה שמדבר על עצמו או נמנע מתקשורת מקל עליו בשלב זה. כמובן שאם זה לא ישתנה הדבר יכול להעיד גם על איזושהי בעיה על רצף "בעיות תקשורת" או הפרעה כלשהי אבל נראה לי שהכי חשוב זה בעצם לשאול מה זה עושה לך? האם את יכולה להכיל זאת או לא? האם מתאים לך לדבר איתו על זה בעדינות? אולי אינו מודע והערתך דווקא תפתח שיחה אינטימית יותר? אולי מודע ויוכל להגיד משהו על זה? ליאת
שלום ריוי, הפרעת אישיות אנטי-חברתית מאופיינת ע"י כישלון לעמוד בנורמות התנהגותיות חוקיות ומוסריות, אגוצנטריות וחוסר דאגה והתחשבות בזולת יחד עם חוסר אחריות, מניפולטיביות ונטילת סיכונים. פסיכופתיה היא צורה מסוימת של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית המאופיינת ע"י היעדר חרדה או פחד והתנהגות בין-אישית המסתירה קשיי הסתגלות כמו הונאה ונוכלות. מאפיינים נוספים הם ניתוק ונסיגה מקשרים חברתיים וצורך עז בתשומת לב. באופן מסורתי, המושגים "פסיכופתיה" ו"סוציופתיה" קדמו למושג של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית, אך כיום פסיכופתיה אינה מהווה אבחנה בפני עצמה אלא מאפיין (חמור יותר) שעל המאבחן לציין כשהוא עורך אבחנה של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית. בברכה, פרופ' גידי רובינשטיין giditherapy.co.il
שינויים רבים חלים בקרב המתבגרים. המטרה: לעבור את התקופה...
חינם, לבד, נעים, מספק, לא גורם נזק וכל מטרתו היא לגרום...
איך נזהה סימני מצוקה בילדינו? מה יכול להחשיד ומה צריך...
בפסיכותרפיה נעזרים במשחק כדי לסייע לילדים לבטא רגשות ולהבין...
רוצים להתחיל לעשות ספינינג? קודם כל קראו את המדריך, טיפים,...
האם ילדים יחידים אכן סובלים מכל התיוגים שהודבקו להם, כמו...
"הבעיה העיקרית בחיים היא שאין אדם מסוגל לחוש את כאב השיניים...
שלום אמא, בנך כרגע עסוק בעיקר בלהתפתח ולפתח את עצמו..נכון שזה לפעמים יכול להרגיש מאוד אגוצנטרי מצידו...אבל בעצם זה בדיוק השלב שהוא אמור להיות בו - השלב האגוצנטרי בחייו :). זה בסדר שבנך נדמה לך כאילו הוא תופס עצמו כמרכז היקום והכל סובב סביבו וששום דבר בעצם לא ממש חשוב מלבדו, ככה זה בגיל 3. אז איך בכל זאת מפתחים אצלו הערכה, הדדיות, אמפטיה את שואעלת..?בעיקר על ידי הנחיה ודוגמא אישית (דוג' אישית שגם תופנם אצלו). למשל אם את רוצה שהוא יעריך את הצעצועים שלו - הקפידי לארגן איתו את הצעצועים בתום המשחק. להחזיר הכל למקום ובצורה מסודרת. אם משהו נשבר אפשר לומר - חבל...כבר לא יהיה את הצעצוע הזה יותר למשחק (כן, גם אם הוא לא מתחברת ל"צער" שלך..הוא שמע אותך). את יודעת, בד"כ עם ילדינו הבכורים, לוקח לנו זמן להבין את הקונספטים והתפיסות האפשריות להם בכל שלב..להכיר ולהבין ילדים באמת זו לא מלאכה פשוטה..כ"כ הרבה גילאים, שלבים, וכל ילד שונה ומיוחד. אז אני מקווה שתסמכי עלי ותניחי לו ולעולמו, וסימכי על כך שהדוג' שאת משמשת, והמסרים שמועברים לאט ובעקביות, גם אם לא מופנמים, מחלחלים ויחלחלו עוד ועוד עם הזמן, עד שיתגבשו לכדי תפיסות וקונספציות של ממש בבוא העת. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי לך את מתארת משהו שאפשר לפרש אותו בהמון דרכים. דרך אחת היא שהוא עדיין בחרדה מהפגישות ומתוך כך מרוכז בעצמו ובאופן שבו נוח לו יותר ואולי זה שמדבר על עצמו או נמנע מתקשורת מקל עליו בשלב זה. כמובן שאם זה לא ישתנה הדבר יכול להעיד גם על איזושהי בעיה על רצף "בעיות תקשורת" או הפרעה כלשהי אבל נראה לי שהכי חשוב זה בעצם לשאול מה זה עושה לך? האם את יכולה להכיל זאת או לא? האם מתאים לך לדבר איתו על זה בעדינות? אולי אינו מודע והערתך דווקא תפתח שיחה אינטימית יותר? אולי מודע ויוכל להגיד משהו על זה? ליאת
שלום ריוי, הפרעת אישיות אנטי-חברתית מאופיינת ע"י כישלון לעמוד בנורמות התנהגותיות חוקיות ומוסריות, אגוצנטריות וחוסר דאגה והתחשבות בזולת יחד עם חוסר אחריות, מניפולטיביות ונטילת סיכונים. פסיכופתיה היא צורה מסוימת של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית המאופיינת ע"י היעדר חרדה או פחד והתנהגות בין-אישית המסתירה קשיי הסתגלות כמו הונאה ונוכלות. מאפיינים נוספים הם ניתוק ונסיגה מקשרים חברתיים וצורך עז בתשומת לב. באופן מסורתי, המושגים "פסיכופתיה" ו"סוציופתיה" קדמו למושג של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית, אך כיום פסיכופתיה אינה מהווה אבחנה בפני עצמה אלא מאפיין (חמור יותר) שעל המאבחן לציין כשהוא עורך אבחנה של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית. בברכה, פרופ' גידי רובינשטיין giditherapy.co.il
שלום אכן אני מבין אצת המצב הבעייתי אליו נקלעת ובו אתה חצוי בין שני אנשים קרובים. אני הייתי מנסה ליצור שיחה בוגרת ומשותפת בינכם כל השלושה על מנת להציג "ולפרק" את המטענים הקיימים. אחיך וגם ארוסתך אשר סביר להניח בקרוב תהפוך להיות אישתך אמורים להיות בקשר הדוק , חם ומשפחתי לאורך זמן ובהמשך אף תהיה משפחה מורחבת, לכן צריכים שניהם להבין כי ראוי לפרוק את הדברים , ללבן אותם ולהגיע למקום של הבנה וקבלה. אם הדבר בלתי אפשרי במסגרת שלכם , אזי אני ממליץ לפנות לאיש מקצוע כמוניעל מנת שינהל את התהליך כנדרש. http://www.mw-yzugi.co.il/
חג שמח! בעיות קשות וממושכות וזה בוודאי מטריד אותך מאוד. אני מניח אבל שעברתם אבחונים רבים. מה אמרו לכם? יש הרבה אבחנות שצריך לשלול וחרדה חברתית זה רק אחת הקלות ביניהן. האם אין אבא בתמונה. נראה שהוא גדל ללא גבולות או שאת לא מצליחה לשים לו גבולות. הוא לא בשל או לא מקבל קודים חברתיים. הוא גם אגוצנטרי. ממליץ שתפני בהקדם לפסיכיאטר מומחה ולפסיכולוג לצורך אבחון ובדיקת אפשרויות לשיחות וטיפול תרופתי. בהצלחה, פרופ' יאנקו
פונה יקרה, קשה להימצא במערכת יחסים שבה יש פערים קוגניטיביים. נשמע שאין עם מי לדבר, אין על מה, וממילא הוא אינו מבין לעומקם של דברים. כך שמלכתחילה זה לא נשמע כמו התפשרות אלא הענשה עצמית. להיות עם אדם דל קוגניטיבית, תרבותית ומילולית. אני לא מבינה למה זה מגיע לך. באשר לאקס המיתולוגי, הרי שהוא לא באמת אקס. מעולם לא הייתה ביניכם מערכת זוגית ממומשת והוא לחלוטין דמות פנטזיה רומנטית ולא דמות של חבר לשעבר במציאות. אני חושבת שמקומם של השניים הוא בתיקיה של דברים מיותרים שאין להם מקום במציאות. אני לא חושבת שהתפשרת אי פעם על בני זוג - אני חושבת שאת פשוט לא יודעת להתכוונן ולמצוא בן זוג ראוי ההולם את צרכיך. הראשון היה יותר וירטואלי מאשר נוכח, והשני מוצג כעלוב מדי ולא ראוי מכל בחינה שהיא. אני משוכנעת שיש בך הרבה מעלות ותכונות חיוביות הראויות לבחירה ע"י בחור ראוי, והשאלה הגדולה היא חוסר הכיוונון הפסיכולוגי המתאים לכך. לעניות דעתי יש לזנוח את ההתייחסות לשני הגברים שהזכרת, ומומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי על מנת להבין מה מונע ממך בצורה אינטואיטיבית ולא מודעת להתכוונן לגבר הנכון לך. כל טוב ובהצלחה, אילנה
הי גבריאלה, מעניין. בחלום "הוא" מייצג "אותה" (בהתאם לאסוציאציה שתיארת). יש גם ייצוג למרחק בינכם וקושי להתקרב... זה חלום חשוב מאוד, דווקא כדאי לספר עליו כי הוא קשור לטיפול ולדברים עמוקים מאוד. יופי של חלום. אודי
הי מיכל, זה בסדר. הרעיון הרי הוא איזון בין מתחים שונים, בין הלבד והביחד, בין האישי והקבוצתי וכדומה. יש לך כאן מקום מכובד מאוד, אם את דעתי את שואלת, והרווחת אותו ביושר. אודי
שלום רב, אני נוטה לכבד אנשי מקצוע המזהים את הרגע בו מיצו את יכולתם לעזור. קשה להעלות על הדעת מצב בו נפתרות כל הבעיות כולן, ובעצם תמיד אפשר להמשיך לעבוד על קשיים או בעיות עקשניות. לפעמים עלינו להסכים לרעיון שלא הכל פתיר במאה אחוז, ולפעמים עלינו להתעקש על המשך טיפול. אם את סבורה שעדיין יש צורך בליווי של איש מקצוע, פני להתייעצות נוספת. אין אנו נוהגים להמליץ על מטפלים דרך הפורום, אלא אם תצרפי מייל אישי אליו יוכלו להישלח לך המלצות מקוראי הפורום. המלצתי האישית היא לנסות הפעם פסיכולוג ילדים קליני. בהצלחה וחג שמח ליאת
שלום גליה, את הבעיה תיארת היטב. המקור לבעיה יכול לנבוע מגורמים רבים. ייתכן שזו אגוצנטריות של נקודת המבט, ייתכן קושי בתאוריית המיינד ויש סיבות אפשריות נוספות. האם לה הדבר מפריע? אודי
שלום מרים, את מתארת מצב שבו ביתך חסרה את היכולת לחשוב על ההשפעה של מעשיה או התנהגותה על הסביבה שלה. זה יכוללהיות ממקום אגוצנטרי (המתאים, כפי שציינת, לשלב מוקדם יותר) או בשל עיוורון מסויים לזולת. אלו יכולות תאו"ם (מנטליזציה) שניתן לאבחן האם פולות כהלכה ומה מהן אפשר לשפר (מעין אינטיליגנציה רגשית או מנטליזציה). טיפול יכול לסייע, כמו גם עבודה קבוצתית והרבה תיווך (בדומה למה שאת מתארת: הקראת סיפורים ושיחה עליהם, משחקים משותפים וכד'). אבל כדאי לעשות גם מהלך אבחוני על מנת לזהות האם ישנה פגיעה ביכולות הללו או שזה ניתן לשיפור מהיר יחסית. אודי
היי תמר, זה נכון. המון רגשות בבת אחת וכולם עוצמתיים. זה לגמרי טבעי שהשמחה לא מתגברת על כל השאר. אי אפשר להשוות בכלל. סבל הוא סבל הוא סבל ואין אגוצנטריות במקום הזה. ליאת.
שלום רב, התיאור שלך הזכיר לי ילד אהוב שהיה בעבר בטיפולי, ילד מבריק ומחונן, שיכול היה להעביר מפגשים שלמים תוך שהוא מתהלך בחדר, בדר"כ מקיף את הספה במעגלים אינסופיים, חושב ומדבר. הקשר בין פעילות גופנית לבין תפקודי המוח השונים הודגם לא מעט במחקרים, שמצאו קשר בין הליכה (המזרימה יותר חמצן למוח) לבין תפקודי זיכרון, בהירות מחשבה, ארגון וביצוע משימות קוגניטיביות, ריכוז וחשיבה מופשטת. גדולי ההוגים (לפחות כפי שהוצגו לנו בספרות ובסרטים) נראו מהלכים תוך כדי הרהור ומחשבה. נדמה לי שזה עונה על השאלה "האם זה תקין?" אז למה בעצם את מבקשת להפסיק זאת? למי זה מפריע? ליאת
שלום נענע, ממש איני מבין את כוונתך...עיצות איני נוהג לתת מאחר ואני חושב שאלו החלטות אישיות שאל לי להתערב בהן. אולם כשאני מנסה להבין מה את מבקשת - אני מתבלבל. את אוהבת, אבל מתנהגים אלייך לא יפה. את שואלת כיצד נפרדים, אך מדברת על שנים של רצון לחיים משותפים. מה את באמת רוצה? אודי
שלום רב, כמובן שלא אוכל להגיב לעומק לכל שורה ושורה, כי הדברים נשמעים מורכבים ומסובכים. כמו שכבר כתבתי לך בעבר, אני חושבת שטיפול פסיכולוגי יוכל לעזור לך להבין מדוע את בוחרת להישאר במערכת יחסים שאינה מתגמלת ואינה מכבדת אותך. את מציינת מחירים גבוהים מאד שמערכת היחסים הזו גובה ממך, ובכל זאת נאחזת בה, ומשלה את עצמך שיש בה גם (קמצוץ) טוב. אני חוששת שההורים שלך צודקים בדאגה שלהם, ומציעה לך לנצל זאת כדי לבקש מהם מימון לטיפול פסיכולוגי. המשיכי לשמור על עצמך, ולא להתפתות למעשים שיעוררו בך חרטה וצער. שבוע טוב ליאת
היי מיכל, לגבי השאלה האם הקשר נידון לכישלון מראש או שיש אפשרות להצליח בו, התשובה נמצאת בנכונות של כל אחד משני הצדדים להשקיע. האדם שחי עם בן הזוג הסובל מהפרעת האישיות צריך להיות פתוח, מקבל וסבלני על מנת להכיל את כל ההתנהגויות ודפוסי החשיבה הנוקשים. מצד שני, האדם הסובל מהפרעת האישיות צריך להבין, שגם אם הבעיה לא גורמת לו סבל, היא גורמת סבל לסביבתו. זו צריכה להיות המוטיבציה שלו להשתנות. אנשים רבים הסובלים מההפרעה מגיעים לטיפול בגלל סביבה שסובלת מהתנהגותם, או מהסיבה שאינם מצליחים לגרום לאנשים להתקרב אליהם עקב התנהגותם הנוקשה. אני ממליצה כמובן על טיפול התנהגותי קוגניטיבי. יש אפשרות להיעזר בטיפול CBT סטנדרטי, אך במסגרת הגישה פותחה שיטת טיפול שנקראת "סכמה תרפיה", ומתאימה במיוחד לעבודה עם הפרעות אישיות. ייחודה של השיטה היא בכך שהמרכיב הקוגניטיבי שבה מאגד אמונות יסוד רבות למבני בסיס, שנקראים "סכמות חשיבה לא אדפטיביות", ונעשית עבודה על שינוי הסכמות האלה. כשיש הפרעת אישיות, קיימות אמונות יסוד רבות, שיש צורך לעבוד עליהן באופן מרוכז, תוך הבנת תהליכי הלמידה שגרמו לסכמות האלה להיווצר. בהמשך, המטפל והמטופל יוצרים תהליכי למידה חדשים כדי ללמוד אמונות יסוד אדפטיביות יותר. השיטה הזו מאוד מומלצת ויש לה הוכחות מחקריות רבות. צריך להבין, ששינויים הם קשים במיוחד לאנשים שיש מרכיב אובססיבי בבעיה שלהם, מאחר שאנשים אלה מאוד תלויים בהרגלים שלהם, וכל שינוי נתפס אצלם כמאיים. בהצלחה!
שלום גלית, התיאוריה הפסיכואנליטית שהגה פרויד, האמינה כי אדם מגיע אל העולם כפקעת של צרכים ודחפים, אותם חייב האדם ללמוד 'לאלף' כדי להפוך לבן-תרבות. היכולת להתחשב ולראות את צרכי הזולת אינה מולדת. התינוק, ובמידה רבה גם הילד, מתנהל עפ"י עיקרון העונג, מבלי להביא בחשבון את רצונותיו וצרכיו של האחר. כדי לצמוח מהפאזה האגוצנטרית, חייב הילד ללמוד כי גם לאחר רצונות וצרכים, והאחר המשמעותי ביותר בחייו זה ההורה. לפעמים, הורים חמים ואוהבים מתאמצים מאד להתכוונן לצרכי הילד, גם על חשבון הצרכים שלהם עצמם. ואז, יום אחד הם מגלים שזה כבר לא חינני, ותולים את האשם באישיותו של הילד. כל ההרצאה הארוכה הזו באה כדי לעודד אתכם לחזור ולהנכיח את עצמכם, את סדר היום שלכם, את ההעדפות שלכם, הרצונות, התביעות והבקשות שלכם. הבן שלכם ייאלץ ללמוד (גם אם באיחור) שעליו להתחשב בכם, לקחת בחשבון שלא תמיד תהיי לצידו ברגע שירצה, ושעליו להפסיק לנגן כשאבא ישן. במילים אחרות קוראים לזה (נכון!) - גבולות!. במקום לשלוח את הנער לטיפול, אני מציעה לכם לנסות להגיע קודם להדרכת הורים, שתנחה אתכם כיצד לדרוש באסרטיביות ובעקביות התחשבות ושיתוף פעולה בבית, לרווחת בני המשפחה כולם. זכרו ש-ADHD היא אינה מחלה, ואינה מזכה אותו ב'פטור' מהתחשבות בבני הבית (גדולים כקטנים). בהצלחה ליאת
שלום מיכל, ברוכה הבאה גם את ונעים להכיר. כשמטפלת נוסעת לחופשה זה באמת לא קל. מניחה שמתהווה איזה חלל קטן ורצון לדבר וגם לדעת שיש מישהו שמקשיב. אני כן מאמינה שהמטפלת יודעת שחשוב לך לדבר דווקא איתה אבל ...עקרון המציאות- כרגע היא נסעה וזו אולי גם הזדמנות בשבילך להרגיש מה זה עושה לך, איך את מסתדרת ואח"כ לדבר איתה בפגישה על התחושות שחווית בהעדרה. המחשבות שאת חושבת והתחושות שאת מרגישה אינן אגוצנטריות. הן נורמליות וטבעיות בדיוק כמו תחושות האהבה למשפחה ולילדים.אולי גם לך בא לברוח דווקא כעת מהכל וזה בסדר כי בסופו של דבר אלו רק מחשבות או אולי כמיהות. טוב שכתבת פה על תחושותייך כי עצם הכתיבה היא גם התמודדות. מצאת בכל זאת איפה לספר מה את מרגישה מבלי לברוח באמת מהמשפחה והילדים. נכון? :) ליאת.
שלום שלי, הריון זו תקופה הורמונלית משוגעת, לא פשוטה, ובנוסף שינוי כזה משמעותי בחייך, צעד בלתי הפיך, מחייב, שמעורר המון מתחים וחששות וספקות. על אחת כמה וכמה אם את בזוגיות שאינך שלמה איתה ולא מסופקת מכל מה שמתרחש בה. ההריון מעלה אצלך שאלות, שבכלל לא קשורות להריון עצמו, כמו השאלה האם זה הגבר שאיתו את רוצה לחיות את שארית חייך. הפלה לא תפתור את הדילמה הזאת, היא רק תעשה אותה פחות דחופה להכרעה. זה טוב שהשאלה עולה ונשאלת, ויש מקום של כבוד לבדוק אותה - רצוי במסגרת טיפול. אם הוא בטיפול (תודה לאל), אז אולי כדאי שתודי לאל גם את קצת.. שיהיה מישהו או מישהי שכן יראו אותך ויקשיבו לך ויחשבו איתך ביחד וברוגע מה נכון לך . בברכה , ענבל
שלום אור-לי, כעס הוא בהחלט חלק מרפרטואר הרגשות הנורמליים, וככזה יש לו מקום בחיינו בכל גיל. ביטוייו של הכעס משתנים לאורך החיים, החל מביטויים גולמיים ודחפיים מאד בגיל הרך, ועד לביטויים המעודנים והמאופקים יותר (יש לקוות) של המבוגר. לעיתים, הורים מתקשים לשאת התננהגויות וביטויים של כעס אצל ילדיהם. אצל חלק מההורים זה מעורר תחושות בהלה או אשמה על כך שלא הצליחו לחסוך מהילדים רגשות שליליים ועוצמתיים כאלה. חלק מההורים מתקשים להכיל את הכעסים שלהם עצמם, ולכן נוטים להתכחש לקיומם, גם אצל ילדיהם. אני מציעה לנסות לא להיבהל מביטויי הכעס, ולאפשר לבתך לפרוק אותו בדרכה. עמדה קשובה ומתקפת יכולה למתן בסופו של דבר את העוצמות, ולגרום לילדה להרגיש מובנת ומוכלת. בברכה ליאת
שלום במבי, אמהות שמטביעות את הילד שלהן - אפשר להגיד עליהן הרבה, אבל לא שהן אוהבות אותו. הן מקסימום רואות את הצרכים שלהן ולא את הילד כיישות בפני עצמה. זו אגוצנטריות קיצונית ביותר. ההיפך מהורות. ההיפך מאהבה. אודי
שלום מירה, השלב של החשיבה האגוצנטרית מאפיין ילדים צעירים, והכוונה היא לכך שהם אינם מסוגלים לאמץ את נקודת מבטו של האחר, ותופסים את העולם דרך נקודת מבטם בלבד. זה שונה במקצת מה'אגואיסטיות' במובנה המקובל, המאפיינת אדם שחושב רק על עצמו ולא מתחשב בזולת. ילדים בכל הגילים מסוגלים ובדר"כ גם רוצים לשתף פעולה ולהתקיים בהרמוניה עם בני משפחתם. בעידן שלנו, הורים רבים טורחים ומתאמצים להעניק לילדיהם מכל טוב, ומרעיפים עליהם אהבה ופינוק, מבלי לדרוש דבר בתמורה. הנתינה וההתחשבות זורמים עפ"י רוב בכיוון אחד, מבלי שתינתן לילדים הזדמנות לגלות את חדוות העשייה למען הזולת. החינוך לשיתוף פעולה והתחשבות דורש מחשבה ועבודה קשה, הנעשות בצורה עקבית. כדי שילדים ילמדו להתחשב בצרכים שלנו, ההורים, עלינו להכיר בהם בעצמנו, ולא לוותר עליהם מלכתחילה. חשוב לדרוש מהם התחשבות בחיי היומיום, לשבח ולתגמל אותם על כל התנהגות פרו-חברתית, וכמובן לשמש דוגמא אישית, ולנהוג בילדים התחשבות וכבוד בה במידה. יש לא מעט ספרי הדרכה להורים, המדגישים היבט זה בחיי המשפחה, ומציעים דרכים ליישום רעיונות של שיתוף והתחשבות. למשל "ילדים האתגר" של דרייקורס. בברכה ליאת
צריך לבדוק שאין סבות אחרות נפשיות לחרמנות העודפת, כמו מצוקה וסטרס בחיים, בעיות חברתיות, בעיות הורמונליות, אם נשללו כל הבעיות הגופניות והנפשיות הרי שזוהי תופעה נורמלית ואוננות יכולה לשחרר לחצים קצת.
שלום רב לא ניתן לגרום אלרגיה בעזרת היפנוזה אך ניתן לגרום לשחזור תחושות המתלוות לאלרגיה כגון גרד, אי נוחות, גרוי בעיניים וכו'. בשיטה הפוכה, בעזרת היפנוזה ניתן להפחית תסמינים אלו. ניתן לעזור להתמודדות עם כאב ולהפחית את תפיסת הכאב אך לא לבטל את הגורם לכאב עצמו. זיו, אתה מתבקש לחדול מלענות לשאלות ובפרט לציין את ניסיונך בהיפנוזה כיוון שאתה מודיע בכך במפורש שאתה עובר על החוק בישראל. בברכה ד"ר עמיר לאור