צרכן מחמד !
דיון מתוך פורום שיקום לנפגעי נפש - ייעוץ ותמיכה
ביום ראשון האחרון נכחתי בכנס "התערביות בשיקום". בין שלל "עסקני שיקום" הסובבים סביב בופה בשקל, מצאתי אותם... צרכני המחמד. בסוף כל הרצאה, דיון, עלו להם צרכני המחמד, דיברו מילה שתיים, המרצה חייך בסיפוק, הקהל מחא כפיים בנימוס. ממש כמו קבוצת תמיכה מהטלוויזיה. צרכני המחמד, פעם נאמו בלהט, פעם ישבו בשורה, צעירים בחולצות תואמות, ופעם דיברו במבוכה, כמה עזרו להם אותם התערביות. הקהל לחץ, דרש, והם סיפקו את הסחורה. יום יבוא וגם אני אהיה כזה... צרכן מחמד, אני כבר ממציא מודל משלי, עליו אנאם בכנס בעוד חמש שנים, אני אקרא לו: "המשתקם מחפש משמעות"... כי אחרי את כל המודלים להעצמה אישית... מי מרוויח, המרצה או המשתקם?....
לע.מ. ערב טוב, גם אני נכחתי ביום העיון "התערבויות שיקומיות מקדמות החלמה". למרות הביקורת שמשתמעת מדבריך אני חושבת שהשינוי הגדול שעבר התהליך השיקומי בשנים האחרונות הוא שהצרכנים בכלל שותפים !! בעבר ימי עיון כאלה היו מתקיימים על טהרת אנשי המקצוע וצרכנים - אין. אני חושבת שזה משקף את השותפות גם בתהליכים האישיים ומה שחשוב בעיני זה שצרכנים יתעקשו על השותפות הזו. לגבי "משתקם מחפש משמעות" כדבריך: האם לא כולנו מחפשים משמעות ? האם לא כולנו רוצים העצמה אישית ? האם השאיפה למשמעות היא נחלתם של צרכנים בלבד ? תמהני ... ענת
לע.מ. (ולכולם) שלום, קודם כל אני שמח מאד שהשתתפת בכנס ומקווה שלמדת ונהנת. כמו שענת ציינה אפילו העובדה שהוזמנת בדיוק כמו אנשי המקצוע, והשתתפת בכנס היא שינוי לעומת העבר שבו צרכנים בכלל לא הוזמנו לימי עיון שכאלה לא כמשתתפים בקהל ובטח ובטח שלא כמרצים. אתה כותב : "בסוף כל הרצאה, דיון, עלו להם צרכני המחמד, דיברו מילה שתיים, המרצה חייך בסיפוק.....", אני חושב שכדאי לציין שהיו גם צרכנים שדברו הרבה יותר ממילה או שתיים, ולא בהכרח בסוף ההרצאה, ואפילו המרצה התקשה לחייך אליהם כי המרצה בעצמו היה "צרכן המחמד".... :-) מי שמכיר את מציאות העבר בהחלט רואה את מגמת השינוי , אך עדיין יש עוד דרך ארוכה ללכת בה. אני בהחלט מסכים עם דבריה של אילאיל צין בסיכום היום ומאד אהבתי את המושג "צרכן גדג'ט" שכפי שאילאיל הסבירה גדג'ט הוא דבר יוקרתי שאנשים אוהבים להתהדר בו אבל לא תמיד יודעים איך בדיוק להשתמש בו ולהפיק ממנו את מירב התועלת. "המשתקם מחפש משמעות" לדעתי זה המשתקם שאכן נמצא במסע ההחלמה. במסע ההחלמה, שהוא מסע מאד אישי אנשים אכן אמורים לחזור לחיים משמעותיים. לצערנו, בהרבה מאד מקרים, לאחר משבר/ים קשים אנשים מוצאים עצמם בחיים ללא משמעות, וחלק ממסע ההחלמה הוא למצוא את המשמעות שבהרבה מקרים יכולה להיות שונה מהמשמעות שהייתה לפני המשבר/ים. לסיום דבריך כתבת : "מי מרוויח, המרצה או המשתקם?......, לדעתי כאשר יש שיתוף אמיתי כל הצדדים המעורבים מרוויחים, וכאשר אין כל הצדדים מפסידים! אני מזמין אנשים נוספים שהיו בכנס (וגם כאלו שלא) להגיב ולשתף אותנו ברשמים האישיים שלהם מהכנס, בני
ראשית, אני לא השתתפתי ביום ראשון באירוע. כמה נקודות תיקון והבהרה לאלה שמדברים על מה שקורה בעולם הרחב מבלי לראות את זה פיזית ורק על סמך חומר כתוב. 1. קיים פער גדול בין מה שכתוב לנעשה בשטח בישראל ובעולם הרחב. 2. קיום תוכניות שמקדמות החלמה אינן מהוות תחליף להתארגנויות של צרכנים.....בארץ הן קיימות על הנייר וכעת??
לע.מ וכולם, ביום ראשון נכחתי בכנס באותו שם, האם נכחנו באותו כנס ? בכנס זה שמעתי אנשים צעירים (צרכני מחמד ?) משתפים בהרחבה את הקהל (עסקני שיקום ?) בחוויה שהתנסו בה בתהליך ההחלמה וחיפוש המשמעות האישית שלהם. הכנס והפעילויות שהוצגו בו משקפים,לדעתי האישית,שותפות גדלה והולכת בין הצרכנים לאנשי המקצוע לכיון מצב WINWIN - בו יש רק מרוויחים. מאחל לע.מ להיות כין היוזמים של הכנס ,שהזכיר, בעוד חמש שנים או קודם,בו ישותפו ואליו יוזמנו גם אנשי שיקום וכל מי שיש לו עניין. למען הסר ספק, איני איש מקצוע או צרכן (מחמד או אחר), אני "רק" בן משפחה למתמודד.
אני גרתי בהוסטל כמעט שנתיים. בהוסטל יש שלושים דיירים, ויש בי תחושה שאין להם שום מושג על כנסים והתערביות, פשוט הרגילו אותם, לשמוע על תוכניות חדשות, במספר דקות בישיבה החודשית. יום יבוא ובכנס של 700 איש, חצי יהיו צרכנים, אוטבוסים שלמים, עמוסים בצרכנים מכל הארץ יגיעו לכנס. זה יהיה כנס אמיתי. נ.ב בכנס הבא אקח גם את אימי.
אני מסכים עימך שהצרכנים הם לא הנותנים המרכזיים - לא ייתכן שבכנס כזה אין אף צרכן בועדה המארגנת של הכנס. יש בעיה יחודית לישראל צרכנים חושבים שהם נמצאים בקרקס - הרי המצב היום לפי נתוני משרד הבריאות מעל שישים אלף נפגעי נפש - רק כשלושים אחוזים מקבלים פריט כלשהוא מסל שיקום - לא קיימת למעשה בחירה של שירותים, והחמור מכל הצרכנים אינם שותפים בתהליכי קבלת ההחלטות - אני מסכים שקיימת בעיה של העדר ייצוג צרכנים בנושאי השיקום - בהעדר ארגוני צרכנים מי שמייצג את הצרכנים מביע את עמדתו האישית מבלי להתייעץ תוך כדי ניגוד אינטרסים למקום שאותו הוא משרת - בכל העולם כולל באפריקה אנו רואים ארגוני צרכנים לצד ארגונים של נותני שירותים שגם בהם יש מילה לצרכנים
לע.מ., למשה נ. לדני כוכבי (ברוך הבא לפורום) ולכולם שלום, קודם כל תודה רבה לכל מי שלקח חלק בדיון הזה בפורום. כמה סמלי שאפילו בדיון הקטן הזה (פה בפורום) נוצר שיתוף/אינטראקציה/דיאלוג (מאד מבורך מבחינתי) בין כמה מהצדדים שמעורבים בתחום השיקום (מתמודדים , בן משפחה ואנשי שיקום). לע.מ., לפני כשנתיים התקיים כנס בבית בארבור בת"א שאורגן ע"י התנועה הצרכנית (שיתוף פעולה של כמה ארגוני צרכנים), ואליו אכן הגיעו "אוטובוסים מלאים בצרכנים", להערכתי חצי או יותר מהנוכחים בכנס היו מתמודדים ובנוסף היו בני משפחות ואנשי שיקום ואנשי משרד הבריאות. למיטב זכרוני (כמי שהייתה לו הזכות לקחת חלק בוועדה המארגנת של הכנס) כמעט כל ההרצאות והסדנאות הועברו ע"י מתמודדים. בזמנו, עבדתי כמדריך שיקום בהוסטל, פרסמתי את הכנס בהוסטל, ניסיתי לשכנע אנשים מההוסטל להגיע לכנס, ולצערי בסופו של דבר אף אחד מדיירי ההוסטל לא הגיע לכנס. נכון , כמו שאתה כותב, זה מאד מצער שלהרבה אנשים שבמהלך הרבה מאד שנים הרגילו אותם להתנהלות מאד פאסיבית קשה מאד להשתנות ולהפוך לאנשים אקטיביים. בזמנו חשבתי (לפחות זו הייתה משאלת הלב שלי) שהדבר יהפוך למסורת וכל שנה התנועה צרכנית תוכל לארגן כנס שכזה. לצערי הרב, כמו שדני כוכבי מציין התנועה הצרכנית נכון להיום נמצאת במקום אחר מסיבות שונות , ומאז לא אורגן עוד כנס שכזה. לסיכום, אני חושב שאנו נמצאים במגמה של שינוי שאין ממנה דרך חזרה או כמו שמשה נ. כתב : "שותפות גדלה והולכת בין הצרכנים לאנשי המקצוע לכיוון מצב WINWIN - בו יש רק מרוויחים", יש עוד דרך ארוכה ללכת בה למימוש חזון ההחלמה, חשוב שהחזון הזה ישמש כל הזמן את כל הצדדים המעורבים בתחום כמעין מגדלור שמסמן לכולנו את הדרך. שוב, תודה לכל מי שהשתתף בדיון, נשמח להמשיך ולשמוע מכם בפורום, בני
גם אני, מן הסתם הייתי חלק מהכנס הזה. ואתה צודק, ע.מ., גם לי הפריע לראות בסוף המושב בו ישבתי (כצופה) שתי משתקמות שנתנו להן לדבר 2 דקות על ההתערבות בה היו שותפות, מבלי באמת להבין ולשמוע מה יש להן לומר. כן, יש צרכן מחמד, ומשה נ.;יש גם בן משפחה מחמד. ואוהבים להראות שאנחנו שותפים, גם אם מידת השיתוף שלנו היא מינימלית, כצופים בכנס ובשותפות סימלית בהשתתפות בו. וכמו שדני אמר, בוועדת ההיגוי לא היו מתמודדים, וגם אם היו, אני לא בטוחה שהיתה להם השפעה אמיתית על תוכן הכנס. גם בהזמנה לכנס צויינו קודם כל וכמובן מאליו אנשי המקצוע בסדנאות והמתמודדים צויינו כ"מתמודדים" ולא בשמם ובתואר תפקידם בתהליך, אלא כשותפים פסיביים. יעבור עוד זמן עד שנוכל להיות באמת חלק אמיתי וכוח בר השפעה במערכת. אבל כמו שאמרתי בכנס- אני אופטימית....
אני רוצה להרחיב מעט על הנושא של צרכן מחמד בכל העולם מדברים שיש צרכני מחמד ואף הצרכן עצמו לא זוכה לאהדה רבה בקרב צרכנים הפעילים במסגרת של סינגור משום שהוא TOKEN CONSUMER - מדבר אך ורק מה שאנשי מקצוע רוצים לשמוע. שילוב צרכנים בכל אירוע שקשור לצרכנים הן בשיקום והן בכל כנס או פעילות הנוגעת למתמודדים בכל שלבי הפעילות כולל דרכי הניהול נקבע על ידי ארגונים בינלאומיים באימרה פשוטה: NOTHING ABOUT US WITHOUT US OR NOTHING ABOUT ME WITHOUT ME בנושא של התייחסות המרפאות בעיסוק לנושא: קיים פער גדול בין מה שקורה בארץ למה שנהוג בחלק ממדינות המערב.....שילוב אניתי יותר של צרכנים בכל הפרוייקטים בדרג החוקרים ולא רק כסבילים......לא לחינם ארגון המרפאים בעיסוק הבינלאומי מקציב מכספו כסף לבדיקת השירותים בארצות העולם, ייתכן וגם לא קיבלו ממני אישית ומאחרים מספיק על הראש. הרי לא ייתכן שבכל הקהילה הבינלאומית טרם פגשנו איש מקצוע בריפוי בעיסוק בעל שיעור קומה, מה שכן קורא בשאר המקצועות הקשורים בשיקום בבריאות הנפש. בקשר לכנס המתמודדים לפני שנתיים אני כן פגשתי מתמודדים מהוסטלים - כנס מוזר ביותר שבה ניתן כבוד לפסיכיאטריה.....מבלי לדבר שום דבר כנגד חברות התרופות, מקום יחיד בעולם בכנס של מתמודדים בו יש דריסת רגל לנציגי חברות התרופות. ארגון בריאות עולמי שהוא ארגון רפואי החליט לעשות כנס בינלאומי למתמודדים בשנת 2006 במילנו שעל התנאי הבסיסי של המתמודדים/הניצולים לא היה צריך בכלל לדבר בשיתוף הארגון לשיקום פסיכוסוציאלי עולמי - WWW.WAPR.INFO כל לחץ חיצוני של מתמודדים לא עזר להיות מוזמנים לכנס מבחינת היותם "צרכני מחמד" - הכנס זכה לשבחים ואף ארגון בריאות עולמי יצא נשכר משיתוף הפעולה, אם כי לא הצליח לכפות את הדעה שלו - לארגן אטלס גלובאלי של מתמודדים - עקב העובדה שהמתמודדים לא רצו להיות גורם משני ורק שותפים בדלת האחורית. בארץ לא קיים שום ארגון צרכנות וכפי שכתבתי - בצורה הקיימת מי שמייצג ללא ארגון מייצג את דעתו האישית תוך כדי קידום מעמדו האישי על חשבון צרכנים.